Tätä nykyä moni organisaatio pohtii tekoälyn konkreettisia käyttöskenaarioita ja kuinka työkaluista saavutetaan liiketoiminnan kannalta mitattavaa hyötyä. Todennäköisesti on hankittu tekoälylisenssejä tai työkaluja, mutta niiden hyödyntäminen on jotenkin jäänyt vajaaksi, muutoksen vaikuttavuus ennakoitua pienemmäksi ja hyödyt yksittäisen työntekijän aikasäästön tasolle.
Tässä blogissa tutustumme siihen, mitä Copilot Studio ja autonomiset agentit ovat, miten niitä voidaan hyödyntää käytännössä, mitä niiden käyttöönotto vaatii ja millaisia kustannuksia niihin liittyy. Tulemme tämän blogin jatko-osassa käsittelemään seikkaperäisesti myös oman agentin rakentamista.
Keskustelukumppanista itsenäiseksi toimijaksi
Käyttäjälle tutuin rajapinta generatiiviseen tekoälyyn on useimmiten chattipohjainen käyttöliittymä. Käytännössä työntekijä promptaa Copilotin tai esimerkiksi ChatGPT:n kanssa, ja suorittaa tehtävän itse loppuun. Hyödyllistä ja aikaa säästävää, mutta tehtävän valmistuminen on yhä tiiviisti työntekijän kapasiteetin varassa.
Askeleen pidemmälle hyödynnettynä generatiivisen tekoälyn avustuksella moni tämän päivän arkisista työtehtävistä on yhä pidemmälle automatisoitavissa. Autonomiset agentit kykenevätkin suorittamaan tehtäviä itsenäisesti ilman ihmisen välitöntä ohjausta.
Konkreettisena esimerkkinä rakentamista autonomisista agenteista voin mainita esimerkiksi Teamsiin integroidun tietoturva-agentin, joka ohjeiden selaamisen sijaan vastaan suoraan loppukäyttäjien kysymyksiin vaikkapa dokumenttien luokittelusta tai sallituista salauskäytännöistä. Agentti noudattaa vastauksissaan yrityksen ohjeistuksia ja politiikoita. Samaisen agentin kautta on myös mahdollista raportoida tietoturvapoikkeama, jolle tehdään prosessin mukaan jatkokäsittelyä automaattisesti. Tällä esimerkkitoteutuksella helpotetaan sekä loppukäyttäjän, että tietoturvasta vastaavan osaston työkuormaa, minkä lisäksi häiriökysyntä vähenee.
Agentit – työelämän tulevaisuus?
Microsoft on tänä keväänä alkanut laajemmin käyttää The Frontier Firm -termiä tekoälyagenttien kehityksestä puhuessaan. Termillä tarkoitetaan lyhyesti yritystä, joka kykenee täyttämään työelämän kasvaneen tuottavuuskysynnän tekoälyä hyödyntämällä. 2025 Annual Work Trend Indexin tulosten perusteella 53% yrityksistä odottaa työn tuottavuuden kasvua, mutta samalla peräti 80% työntekijöistä raportoi ajanpuutteesta nykyisten työtehtäviensä kanssa. Lukujen valossa paradoksiselta kuulostava tavoite on saavutettavissa ihmisten ja agenttien yhteistyöllä.
Organisaation matkaa tekoälyagentteja tehokkaasti hyödyntäväksi organisaatioksi (Frontier Firm) kuvataan kolmiportaisen mallin kautta:
1. vaihe – human with assistant, työntekijällä on apunaan tekoäly esimerkiksi Microsoft 365 Copilot, joka auttaa suoriutumaan nykyisistä tehtävistä tehokkaammin ilman lisäresursseja.
2. vaihe – human-led agents, agentit toimivat itsenäisesti osana ihmistiimejä ottaen osan ihmiskollegoidensa työtehtävistä tai -vaiheista.
3. vaihe – human-led, agent operated, agentit toteuttavan kokonaisia prosessivaiheita itsenäisesti, ihmisen tehtävänä kehittää ja ohjata agentteja sekä prosesseja.
Lyhyesti asiantuntijatyö tulee siirtymään yhä voimakkaammin työn vaiheiden kehittämiseen, sekä agenttien työn johtamiseen. Vaatimukset sekä työntekijälle, että yrityksen toimintakulttuurille muuttuvat voimakkaasti. Kaiken lisäksi muutos tulee tapahtumaan nopeasti – globaaliin Work Trend Indexiin vastanneista organisaatioista noin 2% arvioitiin jo tällä hetkellä operoivan kolmannella tasolla. Tulevaisuudessa perinteisillä metodeilla palvelunsa tuottavan yrityksen on hyvin hankala toimia kilpailukykyisesti.
Yllä kuvatut vaiheet voivat tuntua kaukaisilta, mutta The Frontier Firm -muutokseen tarvittavat työkalut eivät ole olleet saatavilla vielä vuosia. Nopeimmillaan muutos on toteutettavissa muutamien kuukausien määrätietoisen kehitystyön tuloksena. Matka agenttien kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen ja kolmannen vaiheen yritykseksi riippuu luonnollisesti yrityksen nykytilasta, kyvykkyyksistä ja kokoluokasta, mutta suurin yksittäinen onnistumisen tekijä on käytännössä kokeilukulttuuri ja koko organisaation muutokseen osallistaminen. On tärkeää aloittaa tulevaisuudessa tarvittavan osaamisen ja tietotaidon hankkiminen jo tänään.
Copilot Studio – rakenna oma agenttisi
Microsoft Copilot Studio on osa Microsoftin tekoälyalustaa, joka mahdollistaa tekoälyavusteisten sovellusten ja autonomisten agenttien rakentamisen, hallinnan ja käyttöönoton ilman syvällistä ohjelmointiosaamista.
Copilot Studiolla rakennettujen agenttien pohjana toimii Microsoftin ekosysteemissä ajettava OpenAI:n GPT-4o -kielimalli, joten agenttien kielimallin kyvykkyydet ovat Microsoft Copilotin tai ChatGPT:n käyttäjille entuudestaan tuttua tavaraa.
Agentit on mahdollista kouluttaa organisaation omalla datalla, minkä lisäksi kielimallin koulutusvaiheessa opitun yleisen tiedon käyttöä on mahdollista haluttaessa rajoittaa. Tällöin voidaan merkittävästi vähentää hallusinaatio- ja virheriskiä vaikkapa asiakaspalveluagentin tai tietoturva-agentin toiminnassa.
Microsoft tarjoaa agenttien integroimista varten kokoelman valmiita connectoreita niin Microsoftin kuin kolmannenkin osapuolten järjestelmiin, mutta tarvittaessa voit konfiguroida tarvittavan yhteyden API-rajapinnan yli vaikkapa Microsoft Graph Connectorilla. Valmiiden connectoreiden määrä kasvaa voimakkaasti, joten integraatioiden edellyttämä työmäärä kevenee jatkuvasti. Kirjoitushetkellä valmiita connectoreita oli tarjolla hieman vajaa 1500 erilaista.
Valmis agentti on mahdollista kiinnittää esimerkiksi suoraan sähköpostilaatikkoon, Teamsiin, nettisivulle, CRM:ään tai vaikkapa tikettijärjestelmään.
Copilot Studiosta näet myös rakentamiesi agenttien käyttöön liittyvää statistiikkaa, jolla voit mittaroida agentin toiminnallisuutta sekä käyttöastetta. Erityisen hyödyllistä käyttöstatistiikka on, kun halutaan seurata ja raportoida konkreettisia vaikutuksia strategisen työn tukena.
Kenelle Copilot Studio ja agentit on suunnattu?
Tekoälyn hyödyntäminen on ennen kaikkea koko organisaation yhteinen tehtävä, eikä esimerkiksi IT:lle tai yksittäiselle tekoälyasiantuntijalle ulkoistettu vastuu. Tulevaisuudessa menestyvät ne organisaatiot, jotka ovat laajalla rintamalla onnistuneet hankkimaan riittävästi kyvykkyyttä tekoälyn hyödyntämisessä. Tänään käytettävä oppimispanos hyödyttää koko organisaatiota moninkertaisesti tulevaisuudessa.
Copilot Studion ja Microsoft 365 Copilotin kehitystä seuratessa suuntaus on, että loppukäyttäjät itse kykenevät rakentamaan agentteja oman työnsä tueksi. Oman agentin rakentaminen Microsoft 365 Copilotissa tai Microsoft Copilot Chatissa onnistuu hetkessä keneltä vain, monimutkaisia konfiguraatioita tai koodia ei tarvita.
Lähestymistapa on looginen – kaikkien ei tarvitse osata rakentaa vaikkapa tekoälypohjaisen kuvantunnistuksen päälle rakennettua järjestelmänohjausta, mutta asiantuntijatyössä paras näkyvyys asiakas- ja prosessitason ongelmiin sekä mahdollisuuksiin löytyy sieltä, missä työ suoritetaan. Käyttötapaukset löytyvät organisaation sisältä, kun organisaation kulttuuri ja työkalut tukevat tätä.
Myös riski muutosvastarinnasta vähenee merkittävästi, kun ylhäältä annettujen työkalujen sijaan lähdetään helpottamaan asiantuntijan arkea ja etsimään yhdessä ratkaisuja. Kokeilukulttuuri ja kokeiluista oppiminen korostuvat, kun tarkastellaan Copilot Studion käyttöönoton onnistumista kokonaisuutena.
Agenttien hinnoittelu Copilot Studiossa
Tekoälyn hyödyistä ja kustannuksista puhuttaessa ajaudutaan usein aikasäästö vs. lisenssihinta -keskusteluun. Aikasäästö asiantuntijatasolla on yksi objektiivinen mittari, mutta todellinen hyöty saavutetaan pidemmällä aikavälillä, mikäli vapautuva osaamispääoma saadaan siirrettyä liiketoimintaa kehittävään ja markkinaosuutta kasvattavaan toimintaan. Tässä yhteydessä strateginen tarkastelu ja budjettikauden yli ulottavan vision merkitys kasvaa entisestään.
Otetaan kuitenkin pikainen silmäys Copilot Studion hinnoitteluun. Agenttien käyttökustannus perustuu viestikohtaisiin käyttömääriin. Viestillä tässä tapauksessa tarkoitetaan laskutusteknistä mitattavaa yksikköä, joiden kulutus perustuu agentin suorittamiin operaatioihin.
Agentin käyttämien viestien määrä ja siten palvelun hinta riippuu agentin monimutkaisuudesta, käyttöasteesta sekä agenttiin liitetyistä ominaisuuksista. Myös käyttäjän mahdollinen Microsoft Copilot -lisenssi vaikuttaa viestien kulutukseen, Suositeltavaa onkin evaluoida viestien kulutusta testaus- ja kehitysvaiheessa, varsinkin jos agentin kohdeyleisö on laajempi. Viestien kokonaiskulutusta pystyy seuraamaan erillisestä laskutusnäkymästä Power Platformin puolelta.
Yhden viestin kustannus on 0,01€ pay-as-you-go -mallilla hankittuna. Viestejä on mahdollista hankkia myös pakettihintaan. Koska viestikulutukseen vaikuttavia muuttujia on lukuisia, suosittelen tutustumaan tarkemmin voimassa olevaan viestikohtaisiin kulutusehtoihin Microsoftin tuotesivujen kautta.
Konkreettisena esimerkkinä hinnoittelusta: Yrityksen verkkosivuille toteutetaan asiakastukiagentti, joka vastaa kysymyksiin agentille tietolähteeksi annettujen asiakaspalautuskäytäntöjen ja tuoteoppaiden perusteella.
Keskimääräinen suoritus sisältää neljä perinteistä vastausta palautuksiin liittyviin kysymyksiin ja kaksi generatiivista vastausta vianmäärityskysymyksiin. Tyypillisenä päivänä agentti palvelee 900 asiakasta päivässä. Arvioidut päiväkohtaiset kustannukset muodostuvat tuolloin: [(4×1)+(2×2)] x 900 asiakasta = 7200 viestiä.
Yllä olevassa esimerkissä kyseinen toiminnallisuus maksaisi 72€ vuorokaudessa.
Miten alkuun?
Copilot Studiosta on olemassa kokeilujakso, jolla organisaatio voi testata ratkaisun hyödyntämistä matalalla kynnyksellä. Kokeilujakson aikana asiakas maksaa ainoastaan vain osasta toimintoja. Tällä hetkellä kokeilujakson pituus on yhteensä 60 päivää (30 päivää, jota voi jatkaa vielä toiset 30 päivää).
Lukeaksi lisää Copilot Studiosta tai tilataksesi kokeilujakson, pääset parhaiten alkuun Microsoftin tuotesivulta.

